Inheemse volken

Inheemse volken Australië, Amerika, Scandinavië, en occultisme

Inheemse volken, spiritualiteit, en 'New Age'

  Indigenous people; English English

 

 

Australische Aborigines
  • Van Marlo Morgan kwam in 1999 uit: Kinderen van het Echte Volk; hier besproken, vertaling van Message from Forever. Volgens de opdracht is dit een 'roman'. Morgan draagt deze op aan Burnum Burnum, een van de weinige Aborigines die (aanvankelijk) haar eerste boek, Australië op blote voeten, steunden. Later trok Burnum Burnum die steun in. Burnum Burnum overleed in 1997; hij kan dus tegen de opdracht in Morgan's tweede boek niet protesteren, als hij dat zou willen
  • Bespreking: Australië op blote voeten door Marlo Morgan; uit Indigo door Jan van Boeckel
  • 16 november 1997: Protest Australische Aborigines tegen Australië op blote voeten door Marlo Morgan
  • Dumbartung Aboriginal Corporation: uitvoerige weerlegging van Mutant Message Down Under
  • Marlo Morgan controversy; by An Aussie in America
  • Mutant Exposed; House of Aboriginality
  • Morgan criticized; Ontario
  • Volgens The Rocket: Marlo Morgan ghostwriter voor ultra-rechtse politica Pauline Hanson: The Truth
  • Aboriginal Elders go to the US voor protest tegen Morgan
  • Elders receive apology door Vanessa Gould, the West Australian Newspaper - 31 January 1996
  • Morgan's Mutant Fantasy - A critique of Marlo Morgan's book Mutant Message --
  • September 1994: kritisch interview met Marlo Morgan over Mutant Message -->
  • Australische kritiek op Marlo Morgan --
  • A Wonderful Book???; kritiek op Morgan -->
    Is er dan niets meer heilig?

     

    De wereldwijde jacht op inheemse genen, kennis en spiritualiteit

    Op 16 november 1997 vindt er in de Artis Koningszaal in Amsterdam een opmerkelijk 'proces' plaats. Een Aborigine en een Indiaan zullen te zamen met een vermaard milieuactiviste uit India scherpe aanklachten richten tegen 'het Westen'. Wij, als westerse wereld - zo luidt de klacht - willen koste wat kost iets van hen hebben. Of het nu hun genen, hun kennis van geneeskrachtige planten of hun spiritueel erfgoed betreft, we kunnen het maar niet met rust laten. Westerse bedrijven, instellingen of artiesten eigenen het zich toe.

    ...

    Niet alleen de genen van inheemse volken en hun kennis over planten is van waarde - en dus, om met de dichter Lucebert te spreken, 'weerloos' -, ook op hun spirituele erfgoed wordt dankbaar gejaagd. In een tijd van grote geestelijke armoede in de moderne westerse cultuur, bieden religies van 'oervolken' een ongekende aantrekkingskracht. Inheemse spiritualiteit is in.

    Begin jaren negentig beweerde een Amerikaanse arts [of: alternatief genezeres] dat een onbekende Aboriginal-stam haar had uitgenodigd voor een honderden kilometers lange voettocht door de Australische woestijn, om haar vervolgens in te wijden in de stamgeheimen. Het Echte Volk, zo noemde de stam zich, had besloten de aarde te verlaten vanwege alle vervuiling en ellende die de blanken teweeg hadden gebracht. Voor dat ze vrijwillig zouden uitsterven wilden ze de wereld nog een laatste waarschuwing meegeven dat het einde der tijden nabij was. De arts[?] Marlo Morgan, voormalig mededinger naar de status van Miss America, was uitverkoren om aan de rest van de wereld die Jobstijding mede te delen. Haar te boek gestelde relaas van de tocht, Australië op blote voeten, stond 28 weken op de bestsellerlijst van de New York Times. In Nederland was het in 1986, op de nieuwe Woordenlijst Nederlandse Taal na, het best verkochte boek in de categorie non-fictie.

    De publicatie en publiciteit rond het boek gaf aanleiding tot heftige en geëmotioneerde reacties onder de Australische Aborigines. Niemand bleek ooit van het Echte Volk te hebben gehoord. Maar kwalijker dan het feit dat de tocht waarschijnlijk uit Morgan's duim is gezogen, vonden ze het feit dat ze allerlei aspecten van heilige ceremonies openbaar en banaal maakt. A.M. Mansell, een woordvoerder van de Oyster Bay Tribe verwoordt krachtig de gevoelens. Hij is van oordeel dat het boek zo'n belediging vormt van de culturele integriteit van alle inheemse volken van Australië, dat hij niet alleen een openbaar excuus van de auteur eist, maar ook bepleit dat de hele oplage van haar boek uit de winkels wordt verwijderd en verbrand. Een nieuwe fatwa, die nu niet Salman Rushdie, maar Marlo Morgan treft?

    Sleutelfiguur in de campagne tegen Australië op blote voeten is de Aboriginal activist Robert Eggington. Hij ziet het boek als een vorm van toeëigening van zijn cultuur en als deel van de voortgaande genocide op zijn volk. 'Wij beschouwen dit als een onderdeel van "spirituele kolonisatie". Als Aboriginal mensen hebben we geleden onder de diefstal van ons land, we hebben geleden onder de wreedheid van de Native Welfare Act, die bepaalde dat onze kinderen werden weggeno men en in voor ons vreemde instituten werden geplaatst. Ze namen alles weg van ons volk. Nu zien wij dit betreffende boek, en boeken die gebaseerd zijn op dezelfde toeëigening, als een vorm van een vorm van kolonisering van onze spirit. We hebben als Aborigines vaak gezegd dat onze spiritualiteit en cultuur het enige is dat we nog hebben in onze handen dat ons kracht kan geven voor de toekomst, de komende generaties. We moeten ons teweer stellen tegen deze vorm van vervorming en leugens tegen onze spiritualiteit.

    Marlo Morgan zegt dat ze de 'boodschapper' is van ons volk en onze cultuur. Ze zegt de 'eigenares' te zijn van de puurste vorm van Aboriginal cultuur die in dit land nog over is. Wij hebben het recht om ons verhaal op onze manier te vertellen; dat is deel van onze strijd.'

    Marlo Morgan reageert ook fel op de beschuldigingen. Toen Eggington in 1996 met een Aboriginal-delegatie naar de VS reisde om te protesteren tegen verfilming van het boek, schreeuwde ze moord en brand dat ze zou worden vermoord. Eggington: 'Wij werden gebrandmerkt als potentiële moordenaars. Enige tijd geleden hebben we gezegd: Als deze vrouw werkelijk gedaan heeft wat ze zegt te hebben gedaan, dan zou daar de doodstraf op staan onder Aboriginal recht. Als een vrouw deelneemt aan initiatieceremonies waarbij jongens de overgang maken naar mannen, dat is taboe. Zij nam dat uit de spirituele context en verklaarde dat Robert Eggington een mafiosi-stijl contract had op haar leven. Maar wij garanderen Marlo Morgan haar veiligheid. Wij voeren uitsluitend vreedzaam protest.'

    Derde Aanklager

    Robert Eggington is een Aboriginal van het Nyoongar-volk in west-Australië. Als directeur is hij verbonden aan de Dumbartung Aboriginal Corporation, die zich vanuit de stad Perth richt op bescherming van de integriteit van de Aboriginal cultuur. In 1996 en 1997 maakte Eggington tezamen met Aboriginal-ouderen reizen naar de Verenigde Staten en Japan om te protesteren tegen de verfilming en grootscheepse promotie van het boek Mutant Message Down Under ('Australië op blote voeten'), van de controversiële Amerikaanse auteur Marlo Morgan. Voor Eggington en vele andere Aborigines is publicatie van dit boek een trap op de ziel. 'Dat onze kampvuren altijd mogen blijven branden', zo luidt Eggingtons levensmotto.

    Jan van Boeckel

     

    Programma van de 'rechtzaak' Is er dan niets meer heilig?

    Presentatie van aanklachten door Vandana Shiva, Alejandro Argumedo en Robert Eggington

    Presentatie van tegenpleidooien door vertegenwoordigers van bedrijven en wetenschappelijke instellingen en reacties van een jury van spraakmakende Nederlanders

    Filmvertoningen en tentoonstelling van Aboriginal en Inuit kunstwerken

    Optreden van het avant-gardistische Samen-ensemble Trans Joik uit Noorwegen


    top Naar bovenzijde
    home Naar Nederlandse home page
    English Home page

    E-mail:
  • Hits: 9